tisdag 17 januari 2012

Årets färg 2012




Nu har Pantone medelat årets färg. 2012 års vinnare heter Tangerine Tango vilket jag fritt översätter till apelsinröd tango. Enligt Patone själv är den "sofistikerad men sammtidigt dramatisk och förförisk. Pantones färgkarta används över hela världen för både mode och inredning.


Jag brukar beställa min fröer ifrån Impecta frökatalog (en av Sveriges största fröhandel).
I år hade de många nyheter som gick i årets färg 2012.
Den här vackra rosenbönan, som är väldigt lätt odlad.
Den kommer att bli jättefin i mitt uterum...jag gillar verkligen allt som klättrara.




Den här auborginen är oxå en nyhet ifrån Impecta. Den kallas "turkiska ägg".



Den här laxrosa jättevallmon är också en nyhet "Queen Alexandra".
Den blommar tidigt, odlas med fördel tillsammans med växter med senare blomtid. Senare kan man även njuta av dess läckra frökapslar. Som oxå är väldigt fina att ha i en blommsterbukett, jag gillart :)



Jag har precis börjat spana på fröer, så det kommer fler inlägg om mina favoriter från Impecta frökatalogen.
 Jaa, årets färg. Den kanske inte är så dum i alla fall..
kram Petra

www.petrahallberg.se





2 kommentarer:

Maria sa...

Ja den är nog inte så dum i alla fall. Mild och härlig pastell...I Like
Kram Maria

Hjärterum sa...

ja vi såg massor av den nu på formexmässan och även på vårens alla kläder... =)