onsdag 14 september 2011

Funderingar & tapeter...

Hoppas ni alla haft en bättre dag än jag,
 Jag har blivit utskälld efter noter av en kund idag.. jag var inte vatten värd och totalt värdelös..
och hon skulle minsann sprida ryktet att Hjärterum var sämsta tänkbara ställe att besöka & handla på.
Så ja man kan säga att min energi liksom gick i upp i rök.. gick bara som en sombi hela dagen..
Hur kan jag tycka att jag faktiskt ger &gör så mycket mer i just detta fall än vad som faktiskt krävs enligt lag av mig och mitt företag.. bara för att vara sevice minded..
 Men att motsatt person kan tycka att det är sämsta tänkbara bemötande och bokstavligen ber mig stoppa upp något!
Man tar så illa vid sig.. varför tar man inte åt sig lika mycket av den positiva kritiken vi verkligen får dagligen på samma sätt.
som tur är händer dessa tråkigheter mycket sällan..
Minns för något år sedan då en herre som köpt julsaker till sin fru i julklapp, kom in i februari och ville lämna tillbaks och få pengar tillbaks.. förklarade vänligt för mannen att vi tyvärr inte har öppet köp på julsaker och dårakt inte i  60dagar.
Resulatet blev att han oxå bokstavligen stod i butiken och gorma i 30minuter om hur otroligt dålig service min butik höll... Ja vad ska man säga säga har kunden alltid rätt? och för de kunder som så snällt accepterat vid förfrågan om lämna tillbaks är försent för att få kontanter.. ska man ge vika då för de som gapar & skriker.. För mig känns detta absolut inte rätt mot de kunder som så snällt accepterar våra köpvilkor och rutiner.
Jag inser att det är omöjligt att göra alla kunder nöjda.. Men vi kan alltid förbättras på detta, Och visst finns det gånger man tagit beslut, som man sen efter eftertanke insåg att det inte vart det smartaste beslut man tagit.. Så nu vid nästa butiksmöte oss butiker emellan.. ska jag bolla hur de andra gör.. om man ä rätt ute, eller om vi faktiskt behöver förbättra oss. För självklart vill vi vara mer än bra, och vara den lilla butiken med en hög service nivå.. för det är ju trots allt när något är galet..det är då man verkligen kan se vad vi går för... men hur långt skan man gå.. skulle jag gett pengarna tillbaks till farbron i februai för julsaker?.. nu vet jag att detta är ett extremfall.. en del är inte alltid lika lätt att avgöra, dessa slutar oftast inte till min affärsverksamhets bästa för stunden.. men förhoppningsvis på sikt.. för vi alla vet ju vad ett ryckte kan ställa till med...

Nog om tråkigheter!!
Butikens renoveringen börjar ta form och idag började det tapetseras på väggarna... visar idag tapeter från Mr perswall senaste kollection communication..
"Kollektionen Communication är en hyllning till berättarkonsten. Vi skapar oss själva genom relationer med andra människor och relationer uppstår genom kommunikation där en god historia är den minsta gemensamma nämnaren. Nu vill vi ge dig möjligheten att berätta en historia direkt på väggen. "
ni finner fler motiv här http://www.mrperswall.se/
Några av dem kommer ni finna i butiken på våra väggar.. en är helt klart min favorit i höst!


Vilka av dem tror ni att ni finner i vår butik? en av dem kan jag meddela redan sitter uppe i vår nyrenoverade toa...=)
nä nu ska kudden intas och nya krafter ska intas för morgondagens alla bestyr...
kram på gonatt på er alla....

6 kommentarer:

Annika sa...

Skickar massor med good karma till dig!!!!!

Anonym sa...

Nej men fy så tråkigt!! Hoppas att du/ni kan ta åt er av lite beröm också, det är såååå inspirerande både här på bloggen och i butiken. Dessutom får man ju alltid superbra service hos er. Fortsätt i samma anda:D

//Hanne

Anonym sa...

Ett såndant bemötande tar verkligen kraften ur en. Man kan inte vara alla till lags, varken privat eller professionellt. När en kund blir så arg så ligger det annat bakom som inte har med dig eller din butik att göra. Ditt nej i butiken blev bara droppen som fick bägaren att rinna över för den människan. Hoppas att denna dag blir bättre! Kram Maria

Anonym sa...

Jag tror att det bästa är att följa de lagar och förordningar som finns, det är när man någon gång avviker det kan bli problem är man "snäll" mot en pratar den med sina vänner tills slut måste man vara snäll mot alla det går inte att driva ett företag där folk tror de kan lämna tillbaka när de tröttnat på varan.Min man är chef på en affär ibland blir man mörkrädd vad människor är fräcka en del kan med vad som helst, stå på dig finns det ett dumhuvud av tio är resten av de nio bra.kram helene

hjärterum sa...

Helene, Maria, Hanne & Annicka tusen tack för era kommentarer & pepptalk!! massa kramar till ER!!!

Anonym sa...

Kunden har verkligen inte alltid rätt. Det är någon gammal förlegad 80 eller 90-tals grej att säga som tyvärr hängt med in i 2000-talet.Ser fram emot att se er "nya" butik! :) Kram